2009. november 16., hétfő

pesto, sajnos másképp

a nyár elején bazsalikompalántákat vettem. átültettem őket, s az erkélyen külön helyet kaptak, jó napos és meleg helyet, mivel szeretik mindkettőt. amikor több napig nem voltam itthon, más gondoskodott róluk, hogy ki ne száradjanak, ugyanis elég gyakran igényelték az öntözést a keleti fekvésű erkélyen. mindhárom növény virágait lecsippentgettem, hogy bokrosodjon, levelesedjen. úgy hizlaltam őket, mint a disznókat az ólban, hogy ősszel a spájzban (pontosabban a hűtőben) végezzék: pesto készült volna belőlük, ha egyik hajnalban nem történik egy kis baleset. ugyanis pár hete annyira lehűlt a levegő, hogy a hatalmas bazsalikombokrok összes levele megfázott, így megfeketedett. hát ezért nem lett pesto, mármint bazsalikomból. majd jövőre.

petrezselyem pesto

2 csokor petrezselyem
1-2 marék mogyoró (vagy valamilyen olajos mag, pl dió)
jó adag lereszelt parmezán vagy grana padano
100-200 ml olívaolaj, amennyit felvesz
frissen őrölt feketebors
3 gerezd fokhagyma


a petrezselyem leveleit letépkedjük a szárakról, és egy turmixgépbe tesszük. a mogyorót durvára összevagdaljuk(azért használtam mogyorót, mert a dió ízét kicsit durvának találtam volna), szárazon kissé megpirítjuk, hogy színt kapjon. nem kell ledörzsölni a héját, a pirítás után úgyis lejön kicsit. annyi ilyenkor a dolgunk, hogy szabad téren (vagy erkélyen, vagy ablakban állva) a serpenyőt rázogatva kifújjuk a héjakat belőle. ezután a petrezselyemhez adjuk, a meghámozott fokhagymával együtt, borsozzuk, sózzuk, hozzáöntünk kevés olajat, és pépesítjük. az olajat lassan adagoljuk, hogy ne folyjon a végeredmény. ha kész, sterilizált befőttesüvegbe átkanalazzuk. hűtőben 1-2 hétig eltartható, de azért a biztonság kedvéért együk meg gyorsan.

nagyon passzol kagylós ételekhez, halakhoz, grillezett csirkéhez, de tésztaszószként, vagy pirítósra kenve is megállja a helyét.

3 megjegyzés:

trinity írta...

Sajnálom a sok szép bazsalikomot:( Nekem meg kiszáradt, pedig esküszöm, kapott elég vizet!!
De ugye, hogy nem rossz petrezselyemmel sem??? Én szeretem...

szepyke írta...

Én is sajnálom, de majd legközelebb!:)
És ez is jó lesz azért valamire:))))

starfi írta...

trin, határozottan finom. gondoltam, hogy ízleni fog, sőt, megkockáztatom, kicsit medvehagymás íze van!

szepy, de jó ám!:) pl pestós tésztának, vagy pestós leveles tésztából készült csigához. vagy csak felkanalazom szenyó mellé:)