2009. október 28., szerda

marharagu julia child nyomán

két hete sincs még, hogy láttam a julie and julia-t, de már főztem is, majdnem belőle, ugyanis julie pont ezt az ételt készíti el (mondjuk ő első ízben oda is égeti). úgy látszik, ez a film nemcsak másoknak adott ihletet. muszáj volt megfőznöm, ez egy amolyan étel, amit ember nem hagyhat ki, ugyanígy vélekedek egyébként a coq au vin-ről és a tarte au citron-ról. mindhárom olyan intenzív ízélménnyel jár, hogy muszáj elkészíteni és megkóstolni, mit megkóstolni, befalni az egészet. ráadásul nagyon szép marhahúst kaptam az ételhez (most a boeuf bourguignon-ról beszélek), ami annyira puha lett a lassú párolodás után, hogy óvatosan kellett átkavarni az ételt, mert különben szétesett volna a hús. egyébként nemcsak a recept volt új, hanem a tűzálló edény is, amelyben az étel főtt. próbáltam az eredeti recept szerint készíteni, de egy-két helyen el kellett térnem, túl macerás lett volna, úgyhogy alább is egy egyszerűsített verzió olvasható. egyébként a recept igen alapos, kitér minden apró mozzanatra, élmény volt olvasni is.

boeuf bourguignon, julia child szerint
(azaz burgundi marharagu)

175 g kolozsvári szalonna
1000 g ragunak/pörköltnek való marhahús (én lapockát használtam), nagyobb kockára vágva
olívaolaj
1 nagy sárgarépa, karikára vágva
1 nagy vöröshagyma, félfőre vágva
600 ml száraz vörösbor (persze igazán valamilyen burgundi vörösborral az igazi, én gere portugieser-t vettem hozzá)
400 ml marhahúsleves (farokból, csontból)
1 ek paradicsompüré
2 nagy gerezd fokhagyma, kés lapjával szétnyomva
1 babérlevél
kakukkfű
fél kg kis gomba, pl barna csiperke
18-24 apró hagyma, mondjuk gyöngyhagyma
frissen őrölt feketebors
2 ek liszt
vaj


a szalonnáról leválasztjuk a bőrét, félrerakjuk. a szalonnát csíkokra vágjuk, majd kevés olívaolajon megpirítjuk (julia előtte 10 percet előfőzi az egész szalonnát.). ezután kivesszük a zsiradékból, félrerakjuk. ha nedves a hús, papírtörlővel leitatjuk. a szalonna zsírjában a marhahúst minden oldalról kicsit megkapatjuk, de egyszerre ne sokat tegyünk bele, hogy ne hűtse le túlságosan az zsiradékot, inkább kisebb adagokban (ekkora mennyiségre nekem 5 ismétlés kellett). ezután egy tálba szedjük a húst. mivel csak kívül sült meg, belül véres és szaftos maradt, ezért levet ereszthet – ezt a levet később hozzáöntjük a készülő fogáshoz.

a sütőt 225 fokra előmelegítjük. a répát és a hagymát is megpirítjuk kicsit az olajban, és edényestül félrerakjuk. elég addig, amíg kicsit megüvegesedik a hagyma. a tűzálló tálba belerakosgatjuk a húst, sózzuk, borsozzuk, megszórjuk a liszttel, kicsit átkeverjük vagy átrázogatjuk, és a sütőbe toljuk, 4-5 percre. ezalatt a liszt kicsit rákapódik a húsra. utána kivesszük (khm, kesztyűvel), átforgatjuk, és ezt újra eljátszuk. ezután a hőfokot 160 fokra mérsékeljük.

a répát, a hagymát, a babérlevelet, a fokhagymát, a kakukkfüvet hozzátesszük a húshoz (itt készült a fotó), kicsit átkeverjük, hozzáöntjük a bort és a felforrósított húslevest, a paradicsompürét, beleszórjuk a szalonnát és hozzáadjuk a szalonna bőrkéjét is. az edényt lefedjük, majd a sütőbe toljuk. én 3 órán át főztem, 1-1 óra leteltével átkavartam kicsit, és megkóstoltam (julia először a gázon forralja fel a levet, úgy teszi a sütőbe, de én féltem, nehogy elrepedjen az edény, így hát ezt kihagytam). a hús akkor jó, ha egy villával könnyedén rostjaira esik.

az utolsó órában elkészítjük a köretet. a gomba tönkjét levágjuk (meghámozni nem kell, mert az még plussz egy óra lenne…), és sűrűn habzó vajban, kevés sóval megpároljuk. ha kész, félretesszük. a hagymákat meghámozás után, egészben maradék húslevesbe dobjuk, borssal, kakukkfűvel, borecettel ízesítjük, alacsony lángon 10 percig főzzük, majd a vízből óvatosan kivesszük és félrerakjuk.

ha a hús puha, a szaftját egy szűrőn keresztül egy kis edénybe szűrjük (én merőkanállal szedtem ki, de csak a nagy részét), és közepes tűzön beforraljuk, hogy kicsit még sűrűbb legyen. ha kész, visszaöntjük a húsra, a hagymákat és a gombákat is beleforgatjuk, majd megszórjuk finomra vágott petrezselyemmel. én főtt krumplit is tálaltam hozzá.

összességében egy cseppet időigényes, de sokat nem kell vele szórakozni, hiszen az idő nagy részét a sütőben rotyogva tölti. isteni finom viszont, amely tutira kárpótolja az embert a munkáért – én mondom, megéri az erőfeszítést. az étel amúgy több nappal előbb is elkészíthető, felmelegítve is isteni, és idővel még klasszabb az íze.

julia child receptje

25 megjegyzés:

Tündér írta...

Ügyes!!Szép lett!(Valóban, ez a film meghozza a kedvet az elkészítéshez....bár már a film előtt kinéztem a burgundi marhát, hogy elkészítem... te ugyesebb voltál:)

trinity írta...

Azt hiszem, ez lesz a hétvégi menü:)) Már tologattam a marhahúst a mélyhűtőben egy ideje....
Köszi!!

Alíz, Erdélyből írta...

Nagyon vonzó, biztos finom is. :) Nézz be hozzám, megajándékoztalak. :) http://fakanalforgato.blogspot.com/2009/10/dij-ajandek-meglepetes-es-gabojsza.html

Maimoni írta...

MMmmm, igen jól néz ki... Nagyon finom lehet(ett).

Delish írta...

hu de jol nez ki, ezt ki fogom probalni koszike

starfi írta...

tündér, köszönöm! és csak ügyesen!:)

trinity, szívesen! mindig jól esik, ha tetszik neked, amit csinálok.

alíz, köszönöm! amint tudok, reagálok is az ajándékra!:)

maimoni, köszi, nagyon finom is volt:D

delish, csak nyerhetsz vele, köszi:)

Gázrózsa írta...

Nagyon klassz ez a házíasított burgundi ragu recept! Nagy a valószínûsége, hogy ez alapján fogom elkészíteni, ha nem bánod...

Garffyka írta...

Ez maga a tömör gyönyörűség! Idáig leng az illata :), komolyan, korog a gyomrom.
Kérdés - lehet venni vhol Julia Child szakácskönyvet? Vagy neten böngészve jött a recept?

starfi írta...

gázrózsa, köszönöm!

garffyka, a receptre véletlenül találtam rá. a könyvet kerestem neten, és pont megtaláltam ezt a receptet, pdf-ben. amazonon biztosan lehet venni könyvet, csak nem tudom, hogy magyarországra szállítanak-e.

Garffyka írta...

Köszönöm, böngészek :)

Wed. írta...

Sziasztok!

Az egyik Stahl könyben benne van ez a recept (vagy inkább koppintás?) egy az egyben!

Ezen a néven fut: Marhatokány burgundi módra

Így én is tudnék könyvet írni :)

oto írta...

Húúú, te főzöl starfokker, ez remek, ismeretségi körömben nem igen főznek a srácok(30), vagy ha igen, nem ilyen intenzíven, nagy film és konyha kedvelő vagyok én is, nagyon bejött ez a film Meryl Streep-el.Nem olvastam még a blogodat, de jó hogy elcsíptem:))
Üdv Oto

starfi írta...

otto, örülök, hogy elcsípted;) jó böngészgetést!;) üdv, sf

Mirelle írta...

Na, valami hasonlót én is elkövetek most :)

Bálint Rádóczy írta...

Most fedtem le és toltam be. Izgulok kissé. A Szilveszeri menü főcsapása lenne... mert ugye az Apollóban Karácsonyi Kóstolóztunk belőle Fabrice Gonet francia mesterünk vezényletével nemrég, Julie és Julia filmvetítéssel egybekötve. Mindenki teljesen készen volt, igazából ez volt az igazi karácsony idén, nekem. Kár, hogy nem voltatok ott. :) Köszönöm a receptet, és BUÉK!

Bálint

Unknown írta...

Hát hálistennek vagyunk egy páran srácok akik szeretnek főzni!!
Nekem is a film adott ihletet hogy keresgéljek a neten Julia Child eredeti receptjei utan, es mondhatom nagyon meglepett amikor ratalaltam a te blog-odra hogy egy viszonylag fiatal srác iljen fajta blogot ir.
De nagyon orulok neki mert nem vagyok egymagam.

Üdv Krisztián

Unknown írta...

Szia!
Én is a film után kaptam ihletet, és most rendelnék Julia Child könyvet, de nem igazán értem a dolgot, és segítséged kérném. Mastering the Art of French Cooking by Julia Child című könyvet megtaláltam zöld kiadásban, és ezzel a címmel még két könyvet találtam, egy fehér alapon piros, és egy fehér alapon kék cimkés könyvet. A két fehér 1. és 2. rész ként vannak megkülönböztetve. A kérdés pedig az hogy a két fehér ugyanaz mint a zöld, vagy valami más variációja a dolognak?
Remélem tudsz segíteni....Köszi Brigi

Névtelen írta...

Szia!
Én csak most láttam a filmet,és az érdekelne,hogy mi az az étel,amit a film elején,JULIE készít.Úgy láttam,hogy kenyérszeleteket sütött serpenyőben, valamilyen zsiradékban,aztán valamiféle salátát pakoltak rá és azt ették jóízűen.
Hú,nagyon finom lehet,esetleg te tudod mi volt az és meg tudnád adni
a receptet is!?

starfi írta...

brigi! nem ismerem sajnos a könyvet ennyire, nekem pdf formátumban van meg (a Mastering the Art of French Cooking). szerintem a teljes könyvet szedték két részre. bocs, hogy csak most reagálok.

anita, szerintem valami bruscetta-szerűség lehet, de mindjárt megnézem neked a könyvben, hogy van-e hasonló, mert én így a filmből nem emlékszem :)

starfi írta...

sajnos a könyvben nem találtam ilyesmit, nem is értem honnan lehet a recept. viszont megnéztem a film előzetesét, és ott esznek hasonlót! úgy látom, hogy valamilyen teljes kiőrlésű kenyér van megpirítva (gondolom olívaolajon, serpenyőben) és paradicsomokat pakoltak rá, bazsalikommal. talán sárga kaliforniai paprika is van rajta, de lehet, hogy az sárga fajtájú paradicsom. szerintem ha összedobsz egy hasonló salátát sok-sok friss bazsalikommal és nagyszemű sóval, kis balzsamecettel és azt pakolod a kenyérre, gond biztosan nem lehet. :)

Névtelen írta...

Starfokker,köszi!
Ki fogom próbálni!!:))

Vicuska írta...

De finoman lett elkészítve!!!

Névtelen írta...

mi most néztük meg a filmet,nagyon tetszett:) és jó ez a blog is :)
nem tudjátok, hogy hogyan lehet hozzájutni magyar nyelven? keresgettem neten,de csak angol nyelvű kiadásokkal találkoztam.

starfi írta...

ha jól tudom, akkor a magyar fordítás már készülőben van, de nekem is angolul van meg. köszönöm a dicséretet! (:

messin írta...

Köszi a receptet, ma megfőztük! Mennyei! Fele mennyiséget készítettünk, és nekünk nem kellett sűríteni a szaftját, fantasztikus lett anélkül is. A gombás részt kihagytuk, simán petrezselymes krumplit főztünk hozzá, és finom fehér kenyérrel tunkoltuk a szaftot. :-)