2008. március 27., csütörtök

tavaszi tekercsek

Nem jön a tavasz. De legalábbis gyengélkedik. Múlt szombaton fél óráig tartózkodtam a szabadban, hát elég volt ahhoz, hogy átfagyjak, lehűljek, jegesedjek, átázzak, havasodjak, szél által megfújassak.

Aztán most itt lesz ez a recept: utánanéztem, miért tavaszi a tekercs. Mert tekercs, az megvan. De szerintem nem tavaszi (már ami a káposztát és a sárgarépát illeti), de ha így hívják, akkor így hívják és kész.

Kínában a tavaszi termést új év körül szüretelik (Gergely-naptár szerint általában január végétől február közepéig eshet ez az időpont), és itt a magyarázat az általam téli zöldségeknek tituált sárgarépa és káposzta tavasziasságára. Mert ekkor szedik le. A tavaszi tekercset az új évi mulatságokban (más néven tavaszi fesztivál) előszeretettel fogyasztják.

Önmagában, melegen és hidegen is megállja a helyét, de egy szószba mártogatva is tökéletes. Én chili szószokat (édes és csípős), szójaszószt és kókuszos curry-szószt tálaltam hozzájuk (is, meg a márványos tojáshoz, meg a húsfalatokhoz).

Tavaszi tekercs


a tésztához:

100 gr magas sikértartalmú finomliszt
1 felvert tojás
kevés hideg víz

a töltelékhez:

200 gr darált sertéshús
100 gr megtisztított garnélarák
4 szál finomra vágott újhagyma
2 kk. finomra vágott gyömbér
100 gr csíkokra vágott káposzta
75 gr babcsíra
1-2 ek. szójaszósz
só (ha szükséges)

Az átszitált liszthez hozzákeverjem a felvert tojás és a hideg víz elegyét. Puha, de tömör tésztává dolgozom össze: sokáig gyúrom, amíg rugalmas nem lesz. Lefedve (vagy becsomagolva) legalább 4 órára, de inkább egy éjszakára hűtőszekrénybe teszem. Utána szobahőmérsékleten hagyom felengedni, majd lisztezett felületen kb. 5 mm vastagságúra nyújtom (eléggé vékonyra) és 12 egyenlő, 15x15 cm-es négyzetre vágom.

A tölteléket wokban legegyszerűbb elkészíteni. A húst, a rákot és az újhagymát olajban 2-3 percig, kevergetve sütöm. Hozzáadom a káposztát, a babcsírát, a gyömbért, a sárgarépát és rázogatva ugyancsak 2-3 percig sütöm. Ráöntöm a szójaszószt, esetleg sózom, összekeverem. Hagyom kihűlni.

A tészta-négyzeteket felhasználásig (ha előbb kinyújtottam), letakarom, hogy ne száradjon ki. A lapokat úgy terítem ki, hogy az egyik sarka felém nézzen. A széleit bekenem langyos vízzel. A töltelékből egy kis adagot a lap felénk néző sarkára halmozok. Kissé feltekerem (szorosan), majd a szemben lévő, még szabad két-két sarkot egymásra hajtom, hogy kissé átfedjék egymást. Ezután a felém néző, már félig-meddig tekercsre emlékeztető tésztával beborított töltelékdarabot szorosan feltekerem. A többi lapnál is ugyanígy járok el. Közepes lángon, de forró olajban 1-2 percig világosbarnára sütöm, majd hagyjuk, hogy lecsöpögjön. Forrón, vagy hidegen is lehet tálalni.

És tavaszi tekercsek még:

Törökparadicsom vegetáriánus tavaszi tekercse
Tavaszi tekercs kajanekem oldaláról (az oldal közepe felé)
Chili & Vanília kimerítő írása ugyancsak a tavaszi tekercsről (is), Vietnamból

Hogy miért tavaszi a tekercs, többek között a wikipediáról szedtem. Itt meg egy videó, ami megmutatja, hogy hogyan is készítsük az ételt. Mondjuk vegás változat, meg kaliforniai paprikát is tesz bele (ízlések és pofonok), de hogy hogyan kell hajtogatni a tekercseket (tekercselni, na), arra teljesen jó. Én persze csak utólag találtam meg a videót.

4 megjegyzés:

meir írta...

ezzel az étellel lehetne elkergetni a világból:) tudom magánügy:))

starfi írta...

háhá, én holnap is fogok enni:p mé nem szereted? mit nem szeretsz benne?

meir írta...

nem tudom, pedig állítólag finom.

starfi írta...

szóval nem is ettél még. széép.