2007. december 16., vasárnap

hagymás tökös

Igazi tél lévén az ember (ezesetben én) jobban kívánja a forró, fűszeres leveseket. Főleg, amikor az ember (szintén én) kedvet kap, hogy újra kipróbálja magát, ami a főzést illeti, miközben kinn hull a hó. Namármost, lévén, hogy az ember (ugye nem csak rám igaz?) általában olyan receptet talál ki/néz ki magának szakácskönyvből, amihez természetesen nincsenek itthon hozzávalók, ezért kénytelen (a cél érdekében) elballagni a közeli hipermarketbe. Ott megveszi a szükséges hozzávalókat, hazaszállítja a végre-hóesésben és beleveti magát a főzésbe. Amit persze több szálon végez, hogy minél több finomság hagyja aztán el a sütőt/tűzhelyet. Ebből az egyik már itt is van (a többit lásd később, talán még a mai napon).

Fokhagymás sütőtök-krémleves paprika-mártással


A leveshez:

1 nagy, érett sütőtök
2 fej fokhagyma
2 vöröshagyma
1300 ml húsleves
kakukkfűágak
olívaolaj
frissen őrölt feketebors
1 ek. összevágott petrezselyem
1 ek. őrölt koriander


A mártáshoz:

4 paradicsom
1 piros húsú kaliforniai paprika
3 piros chilipaprika
2-3 ek. olívaolaj

A fokhagymafejeket megszabadítom a külső, papírszerű héjuktól, majd egy alufóliára helyezve meglocsolom olívaolajjal. Megszórom kakukkfűágakkal, majd becsomagolom őket. A paradicsomokat félbevágom, kimagozom, majd a kaliforniai paprikával együtt egy másik alufóliára helyezve egy sütőlapra teszem. Mellérakom a megmosott, kimagozott és felezett sütőtököt is. 25 percig sütöm 220 fokon. Ezután a paradicsomokat és a kaliforniai paprikát kiveszem a sütőből. Mérséklem a hőmérsékletet 190 fokra és addig sütöm a tököt, ill. a fokhagymát, amíg a sütőtök meg nem puhul. Ez kábé 20-30 perc.

A paprikát meghámozom, a paradicsomokkal és a nyers chilipaprikákkal együtt turmixgépbe teszem. Hozzáöntök 3 ek. olívaolajat, és pürésítem. Kis sót teszek hozzá, esetleg alma-, vagy balzsamecettel kissé megsavanyíthatom.

Ha kész a sütőtök és a fokhagymát, kiveszem a sütőből, kicsit hűlni hagyom. Olívaolajat forrósítok egy edényben, beleteszem az apróra vágott vöröshagymát és az őrölt koriandert; összekeverem, majd a fűszeres hagymát 10 perc alatt lassú tűzön üvegesre párolom. Ezután hozzáadom a héjukból kipréselt fokhagymát és a héjából kikanalazott sütőtököt. Hozzáöntök 1 liter húslevest, sózom, borsozom. Felforralom, majd 15 percig gyöngyözve forralom, közepes tűzön.

Ha megfőtt, egy turmixgépbe öntöm a levest (ha nem hőálló, tessék várni, míg lehűl a leves egy kicsit - nekem szerencsére hőálló, így rögtön tudok vele dolgozni), majd pürésítem. Mivel nagyobb sütőtökdarabokat is összeturmixol a gép, ezért a leves sűrűsége főzelékszerűvé változhat. Legalábbis nekem ez történt, így, miután visszaöntöttem a levest a fazékba, még 300 ml húslevest öntöttem hozzá. Szerintem pont úgy kell(ene) kinéznie, ami sem főzelékre, sem híg levesre nem hasonlít (így a hígításra szánt húsleves mennyisége 100-500 ml közt ingadozhat, ki kell próbálni).

Felmelegítem a levest, anélkül, hogy felforrna; sózom, borsozom.

A paprikás mártással tálalom, megszórom petrezselyemzölddel és frissen őrölt borssal. Én nem ettem hozzá friss, ropogós kenyeret, de ha az ember (ezesetben nem én) nem találja a levest elég laktatónak, hát hajrá.

A recept Ysanne Spevack Farmer's Market Cookbook című könyvéből származik.

Nincsenek megjegyzések: